JellyPages.com

The Rhythm

23.6.11

Prihatin!

Assalamua’laikum semue.
Okay semalam puas dan penat berceloteh pasal kawan baik aku Fify kan. Hari ni aku nak jadi prihatin pulak.  Aku bukan nak bajet bagus atau baik atau alim atau warak atau seerti dengannye. Aku cume nak meluahkan perasaan. Jangan nak marah2 atau bengang2 atau seerti dengannye.
OK deal!? Deal!!






Seperti yg kite tahu sekarang ni kes/jenayah buang bayi makin menjadi-jadi.
Bayi dicampak dari tingkat 5! Mayat bayi manusie diratah biawak! Mayat bayi dijumpai dalam tong sampah! Bayi kene flush dalam mangkuk tandas pun ade! Macam-macam kes lagi!

Sub’hanallah … Sedih dan kesian mengenangkan nasib mangse. Mangse lahir dalam keadaan x diterime ‘ibubape’ kandung! Lagi menyedihkan ‘ibubape’ mangse berpakat buang dan bunuh mangse dengan kejam! Geram dan marah pade perangai lahanat ‘ibubape’ mangse! Binatang pun sayang anak! Padehal binatang xde akal nak berfikir tapi binatang pun tahu erti kasih sayang.

Hurmm…nak kate xde otak, ade je kowt. Kalau xde otak xkanlah sampai boleh ‘buat’ bayi. Mase ‘buat’ syok! Feeling sana feeling sini, aksi sana aksi sini! Sekali nasi dah jadi bubur! Hambik! Si ‘ibu’ resah pikirkan perut nnt membuncit yg si ‘bape’ pulak x mengaku itu bukan ‘hasil’ die! ‘Ibu’ bangang sebab percayekan ‘bape’! ‘Bape’ pulak dayus xnak bertanggungjawab!

setuju 100%
Sebelum buat fikir dulu. Kalau dah terlanjur tuh, akibatnye beranilah tanggung. Dah lah buat dose berzina, janganlah tambah dose membunuh pulak. Plus, bayi tuh x buat salah dan xde dose lagi pun. Kite sendiri tahu salah siape dlm hal ni! Senang citer, lu pikirlah sendiri! (ala2 Nabil)

Tambah memalukan lagi penjenayah buang bayi ni semuenye orang melayu. Padanlah melayu di pandang rendah. Bukan nak menjatuhkan atau mengaibkan bangse aku sendiri. Aku cume berpijak di bumi nyate. Fakta lagi benar! Korang nak setuju atau tak itu masalah korang.

Kepade mereke yg dah ‘terlanjur’ melakukan kesilapan tolong fikir dengan waras. Sebelum buat sesuatu sile fikir secare waras. Sebagai seorang manusie aku cume memberi pendapat dan nasihat. Aku pun manusie dan berbangse melayu. Aku mengaku ade buat salah, silap, dose tapi sekurang-kurangnye aku masih waras dan x sampai hati nak buang/bunuh bayi.



Ye aku tahu bukan senang nak jage bayi ni. Plus kalau belum kahwin dan belum cukup umur lagi. Maruah  tercemar keluarge pun jadi malu. Orang akan pandang negatif. Tapi xkan dengan membuang bayi dapat selesaikan masalah. Oh tidak lagi menambahkan masalah dan malu adelah. Hine lagi keji! Banyak care-care nak selesaikan masalah ni. Rumah kebajikan ade. Pasangan yang mahukan anak angkat ade. Seeloknye jangan ikut nafsu sangatlah. Banyak2lah berikhtiar ea.

Nau’zubillah, semoge Allah jauhkan kite semue drpd melakukan kesalahan dan dose2. Aminn.

P/s – minta maaf kalau ade contents ataupun context yg menyinggung perasaan mane2 individu. siape makan cili die terase pedas. huhu -_- . Aku cume luahkan perasaan dan aku tulis ape yg aku fikirkan. Renung2kan. Sekian, terime kasih. Peace no war. Wasalam.

0 comments: